Sidmeny
Kategorimeny

Publicerad av den 20 maj, 2013 i Kanada | 2 kommentarer

Kanada: MTB i Bromont

Kanada: MTB i Bromont

Har du en dag över i Montreal och vill göra något aktivt? Bra. Häng med till cykelparken i Bromont, en knapp timme på motorvägen österut.

Jag var i Montreal på tjänsteresa under tio dagar vilket innebar en ledig helg. Efter lite googlande visade det sig att jag hade tur, i Bromont skulle bike parken öppna för säsongen. Tog en kort promenad från Sheraton Le Centre till centralstationen där jag köpte nordamerikans frukost – grillad bagel, cappuccino med extrashot, apelsinjuice och yoghurt med bär hos Tim Hortons.

Några minuter senare stod jag med nycklarna till en splitter ny 2013 Mustang GT Convertible i handen. Efter lite snack med den trevliga uthyraren hos Budget fick jag ett bra pris för dagshyra av denna amerikanska muskelbil med en V8:a på fem liter. Inget jag personligen gillar men en gång måste man testa att köra den här biltypen i nordamerika, speciellt när det är grymt väder.

2013 mustang gt convertible

Efter lite pillande med knapparna för att få ner taket försökte jag leta upp en FM-kanal med västkustrock för att få den rätta känslan. FM verkar dock vara passé, i nordamerika är det satellitradio som gäller, närmare bestämt Sirius.

De åtta milen till Bromont gick på en timme efter att jag lagt innerstadstrafiken och vägarbetena bakom mig. Jag kan lugnt säga att jag inte var van vid en motor som lät så högt.

Ski Bromont är en välbesökt vinterresort på grund av sitt nära läge till tremiljonersstaden Montreal. Jag uppskattade fallhöjden till 4-500 meter och storleken påminde om Idre i Sverige. Bike parken är inget nytt påfund för att tjäna pengar utan har funnits i 25 år. Två stolliftar tar upp besökare till toppen och man har sedan ett trettiotal leder att välja på.

Bromont trails

Något som är lite speciellt med Bromont är att de inte drar sig för att dra lederna uppför kortare sträckor. Detta gör att de blir längre i förhållande till fallhöjden. De har också rena uphill-leder för de som hellre cyklar uppåt.

Jag började med att hyra cykel och gears. För 190 kandensiska dollar fick jag en splitter ny 2013 Rocky Mountain Flatline Pro, benskydd, armbågsskydd och integralhjälm. Ingen kraschjacka alltså, och mina medhavda tunna Nikeshorts gjorde att jag inte kände mig 100% säker i de mer stökiga partierna.

Bromont liften

95% av alla som var där hade säsongskort och var fullt kittade med Fox, Thor, Monster eller Troy Lee-kläder. De flesta körde på Giant eller Specialized. Alla jag pratade med i liften var grymt trevliga och hade stenkoll på Rikksgraaaaansen, Are Bike Park och Hafjel, samt följde bröderna Wallners bloggar.

Bromont trail

Parken består av en framsida (gamla delen) och en baksida (nya delen). Den gamla delen har många riktigt svåra svarta leder medan den nya delen innehåller fler maskinbyggda leder med berms och table tops. Svårighetsgraden är klart högre än i till exempel Åre. Exempelvis har en blå led två maskinbyggda drop som kom som en överraskning för mig (kan inte läsa franska skyltar), och andra gången jag passerade så låg det mycket riktigt en skadad kanadensare nedanför dropet.

Bromont mtb

De röda banorna varierar mycket i svårighetsgrad, allt från knixiga single track till maskinbyggda leder med hopp mitt i svängarna. De svarta lederna var inte att tänka på utan ordentligt med skydd.

Mina favoriter blev nummer 6, 7, 51, och 57.

Helt klart värt en heldag!