Sidmeny
Kategorimeny

Publicerad av den 25 juni, 2003 i Malaysia, Tema: Jorden runt | 5 kommentarer

Malaysia: Perhentian islands

För att uppmärksamma faktumet att det var midsommar, samtidigt som vi hade hört att vårt nästa resmål, Perhentian Islands, var alkoholfria, begav vi oss ut för att handla. Det gick inte så bra. Det närmaste jordgubbar vi kom var vingummin med jordgubbssmak. Det blev också lite kex och marmelad samt sex Tigeröl. När vi frågade kinesen efter sprit (det är bara icke-muslimer som får sälja alkohol) fick vi svaret att det var semester och att spritaffären var stängd. Men han var inte sämre än att han kunde hala fram en flaska mysko kinesisk sprit under bänken. Vi tittade skumt på flaskan men kom fram till att det var värt SEK 8.

2003-06-19_15.07.36

Perhentian Islands är två små öar utslängda högst upp på den malaysiska halvöns östkust. Har ni sett Robinson vet ni exakt hur det ser ut – djungel och vita stränder varvat med klippor. Vi stannade på den mindre av öarna.

Vi tog taxi och färja ut till öarna tillsammans med två holländska tjejer och påbörjade det mödosamma jobbet med att hitta boende. Efter en timme hade vi besökt sex, sju olika ställen och bestämde oss för Moonlight Chalets á SEK 70/natt. Budgetboendet i Malaysia är billigt men väldigt sällan prisvärt. På ön hade vi problem med råttor och ekorrar som käkade sönder:

• Ryggen på Lonely Planet South Africa
  • Hälften av Marcus öronproppar
  • Ett stort hål i Marcus nya fleece
  • Ett par trosor
  • Tandkräm
  • Kex
  • En tugga på indiesmurfen

När vi lämnade Sydafrika hade vi visserligen inte sett Big 5 men här har vi i alla fall sett Malaysias Small 5: fladdermus, ekorre, råtta, kackerlacka och mygga. Om ni kommer hit någon gång, förvara under inga omständigheter mat i rummet. Vad vi hört så är boendet bättre, men dyrare, på den stora ön.

Midsommarafton firade vi tillsammans med ett annat svenskt par, satte på det svenska blandbandet och tänkte på hur trevligt det var hemma i Sverige vid den här tiden.

Dagarna på ön gick fram i sitt makliga tempo och tillvaron var verkligen avslappnande. Låg i en hängmatta mellan två palmer och behövde bara resa sig upp för att byta batterier till bandspelaren och Gameboyen. Och för att äta. Samtliga restauranger hade identisk meny och i stort sett identiska priser. Skall man rekommendera något ställe så får det bli Panorama, som dessutom hade filmvisning varje kväll klockan åtta. Och så käkade varaner upp deras sopor.

2003-06-22_18.16.30

Det var ovanligt mycket svenskar på ön, kanske så mycket som var sjunde turist, de flesta i vår ålder och 70 % tjejer. Dessutom en busslast kinesiska turister som såg för roliga ut när de låg i vattnet och snorklade. Eftersom de inte kan simma hade de på sig neonfärgade flytvästar. Det enda jobbiga inslaget var alla spänniga dykare – kan någon förklara varför de är spänniga? Kan det bero på att så många av dem också är läkarstudenter? Eller f.d. militärer?

I går avslutade vi vistelsen med en snorkeltur runt öarna, såg korallrev, jättesköldpaddor, revhajar och en massa akvariefiskar. Helt klart värt pengarna men långt ifrån korallreven på Maldiverna. Det är frestande att köpa undervattenskamera men tänk på att många färger forsvinner när du tar kort under vattnet.

2003-06-24_13.23.56

Efter fem dagars slappande fick vi nog och tog båten in till fastlandet. En ovanligt intressant amerikanska delade en taxi med oss de åtta milen tillbaka till Kota Bharu.

Vi tog nattbussen klockan åtta på kvällen men innan dess hade vi proppat oss fulla med västerländsk mat (Pizza Hut och McDonald’s)! Sydostasiatisk mat är bra men oavsett hur mycket man gillar den så är variation ett måste efter fem dagar med nudlar, ris och… ja, just det.

Vi hade bokat en Business Class-buss, dvs. en vanlig buss med bara 24 säten. De hade satt in stora fällbara flygstolar och tog det hela väldigt seriöst. När vi packade in våra ryggsäckar i bagageutrymmet fick vi sådana där små kvittenslappar, precis som på flyget, fråga mej inte varför. Och precis innan vi skulle åka iväg kom en moped från närmsta McDonald’s. Chauffören delade ut små påsar med Chicken McNuggets & Co. De försöker verkligen, malajerna.

I Singapore spenderade vi sista dagen med seriös elektronikshopping (vi hade ju inte tagit dykarcert i Malaysia) och på Singapore Zoo.

Sammanfattning av vår tid i Malaysia:

Topp 5 sevärdheter:

1. Gå bland trädtopparna i regnskogen Taman Negara
  2. Shopping i valfritt köpcenter/Chinatown (kläder, DVD, spel)
  3. Snorkeltur på Perhentean Islands
  4. Gå på bio, komplett med kola-popcorn och artigt fnissande malajer
  5. Gå på nattmarknad

Generellt kan man säga att håll dej borta från storstäderna som ofta har dålig luft och få upplevelser förutom shopping. Räkna med SEK 175/person/dag i Malaysia. Det är väldigt lätt att resa i Malaysia och överhuvudtaget är det få praktiska problem. Malajerna är väldigt trevliga och easy-going men tillräckligt effektiva så att du inte blir frustrerad. Du möter inga hustlers här och taxichaufförerna hittar överallt. Det är också imponerande att muslimer, hinduer och buddhister kan bo sida vid sida utan några större skärmytslingar. De har till och med bildekaler med texten Malaysians Love Peace.

Fatal error: Allowed memory size of 536870912 bytes exhausted (tried to allocate 1573051 bytes) in /storage/content/72/143672/attresa.nu/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1712