Sidmeny
Kategorimeny

Publicerad av den 9 augusti, 2003 i Argentina, Tema: Jorden runt | 8 kommentarer

Argentina: Iguazufallen

Lämnade hotellet i Buenos Aires tidigt för att hinna med bussen ut till Pampas, bara för att inse att tunnelbanan drabbats av kabelfel eller vad det nu heter på castellano. Tog en taxi istället. Vi steg av mitt i ingenstans, närmare bestämt i San Antonio de Areco, fyra timmars bussresa väster om Buenos Aires.

Turistbyrån skulle ligga några kvarter bort och vi vandrade dit med våra ryggsäckar. Det var verkligen lugnt, leriga gator och inte en människa. Vi fångade intresset hos tre lösa hundar som hoppade på oss med leriga tassar, inte så roligt, vi flydde in i turistbyrån. Damen kunde lite engelska. Men det var lågsäsong och eftersom det regnat konstant i tre dagar var vägarna till estanciorna stängda, ”¡imposible!”. Vi fick vänta på nästa buss istället, mot Rosario, Argentinas tredje största stad med två lag i Serie A.

Landskapet som passerar bussfönstret är vidsträckt och platt. Argentina är faktiskt världens åttonde största land, bara lite mindre än Indien till ytan. Här bor 37 miljoner invånare varav mer än en tredjedel i Buenos Aires.

Framme i Rosario bestämde vi oss för att ta en nattbuss norrut, mot Corrientes. Flecha bus var knappast det bästa bussbolaget men det gick bra ändå.

Corrientes är en gränsstad till Paraguay och är en av de äldsta och mest historiskt intressanta städerna i Argentina. Plaza 25 de Mayo (allt kretsas runt stadens plaza i Argentinas städer) omges av välbevarad kolonial 1800-talsarkitektur. Att argentinarnas valuta fallit som en sten fick vi uppleva här, ett rum på ett fyrstjärnigt hotell kostade inte mer än 170 SEK. Ser man till priserna i Lonely Planet, som är i US$, så är de mindre än hälften idag. Vi spenderade kvällen med shopping och argentinsk korv- och ostbricka. Vinet är verkligen suveränt, klart bästa landet vi varit i när det gäller budgetvin. Prova en valfri malbec, runt 15 SEK, och du blir inte besviken.

2003-08-06_12.09.16

Dagen därpå fortsatte vi österut till Posadas, inget speciellt som stad men nära till jesuitruinerna norrut. På kvällen åt vi där argentinarna helst åter, på en parrilla. Argentinarna säger att de har världens bästa kött eftersom deras kossor är frigående och åter näringsrikt Pampasgräs. Låter som något som alla bönder säger, oavsett var man är. Och numera stämmer det inte, utbrott av mul-och-klövsjukan gör att de måste ha hårdare kontroll över sina djur. Vi åt saftiga biffar med smält argentinsk ost (smakade som roquefort), ris, kroketter och grönsaker. Suveränt!

Jesuiterna blev under 1600-talet förföljda i Europa och tog sin tillflykt till Sydamerika. I gränstrakterna av Argentina, Brasilien och Paraguay omvände de de lokala guaranierna och skapade ett unikt socialt experiment. De organiserade indianerna tvärtemot deras vanliga nomadstruktur och byggde små självförsörjande samhällen. I dag skulle vi besöka ruinerna av det mest kända, San Ignacio Mini.

2003-08-08_10.45.02

På bussen upp till San Ignacio fick vi äntligen kontakt med en argentinare. Att resa i ett land och inte förstå språket de talar är värdelöst, det är ingen större idé att åka till Sydamerika om man inte tar några spanska-/portugisiskalektioner innan. Hur som helst, en vanlig polisofficer bjöd in oss till sitt hem och låt oss ha våra väskor där under tiden som vi var vid ruinerna. Vi klappade hans lata blodhund och insåg att ett argentinskt medelklasshem inte skiljer sig mycket från ett svenskt. Förutom att de hade en anställd ”sekreterare”.

2003-08-08_12.00.04

Ruinerna var bra, verkade som ett bättre liv än att vara slav för spanjorerna. Hämtade våra väskor, klappade hunden en gång till, och tog bussen mot Puerto Iguazu, just precis på gränsen till Brasilien.

Iguazufallen är bredare än Niagrafallen, högre än Victoriafallen och vackrare än båda två (har inte sett de båda andra men detta är vad waterfallspotters säger). Mitt i djungeln kastar sig enorma vattenmassor ned för en massa vattenfall, totalt två kilometer breda. Fallen ligger på gränsen mellan Argentina och Brasilien och man skall se fallen från båda sidorna. Idag såg vi den argentinska sidan. Wow. Tips: Börja med upper circuit, sedan lower circuit, sedan Isla San Martin och slutligen Devil’s Throat. Vi tog också en gummibåtstur nedanför fallen för att verkligen känna kraften av dem, vi lovar, du blir genomblöt. Avslutningen med Devil’s Throat är magnifik, som någon sa, det måste ha varit så här som de europeiska sjömännen fantiserade om att kanten på den platta jorden såg ut. Ta god tid på dej. Minst sju timmar för att uppleva allt.

2003-08-09_10.57.48

I morgon tar vi bussen över till brasilianska sidan.

Sammanfattning Argentina:

Topp 5 sevärdheter:

1. Iguazufallen
  2. Recoletakyrkogården i Buenos Aires
  3. Shopping!
  4. River- eller Boca-match
  5. San Ignacio Mini

Argentina är billigt, för 100 SEK / dubbelrum bor du riktigt bra. En bra middag med vin landar på 30-40 SEK. Räkna med 200 SEK / dag.

Fatal error: Allowed memory size of 536870912 bytes exhausted (tried to allocate 32 bytes) in /storage/content/72/143672/attresa.nu/public_html/wp-includes/comment.php on line 983