Sidmeny
Kategorimeny

Publicerad av den 15 augusti, 2003 i Brasilien, Tema: Jorden runt | 7 kommentarer

Brasilien: Curitiba och Ilha do Mel

Snabbfakta Brasilien:

• Brasiliens historia kan delas upp med avseende på olika handelsvaror; socker, slavar, guld, kaffe och gummi.
  • Brasiliens namn kommer från trädslaget Brazilwood.
  • Portugisernas strategi för att göra sin koloni så stor som möjligt var att föda så många barn de kunde, helst med hjälp av indianerna och slavarna.
  • Getulio Vargas sköt sig i hjärtat när hans komplott mot en kritisk journalist avslöjades.
  • Man tror att USA låg bakom militärkuppen 1964.
  • För att finansiera sina utgifter lånade militärjuntan enorma pengar från utländska banker.
  • Brasilien är världens femte största land.
  • Man uppskattar att det finns 50 olika stammar som inte har någon kontakt med andra människor.
  • Brasilien gränsar till alla länder i Sydamerika utom två… du har fem sekunder på dej att lista ut vilka det är… just det, Chile och Ecuador.
  • Brasilien har världens nionde största ekonomi, producerar mest kaffe i världen och exporterar mest socker och apelsinjuice i världen.
  • Brasilien är ett av världens mest ojämlika länder i avseende på inkomster.
  • Ungefär 50% av Brasiliens barn når högstadiet, 5% högskola.
  • Carmen Miranda var egentligen från Portugal.
  • The Girl From Ipanema är en bossa nova-låt.
  • Skitbandet Sepultura är från Brasilien.
  • Niemeyer var influerad av Le Corbusier när han ritade Brasilia.
  • Paulo Coelho är inte särskilt bra.
  • Brasilien har världens största katolska församling.

Vi lämnade Argentina och tog bussen över till Foz do Iguacu. Det var söndag så staden var helt öde men vi lyckades hitta ett lagom trevligt hotell i närheten av busstationen. Slog följe med några belgare till den brasilianska sidan av fallen och de var precis lika imponerande från den här sidan. Som sagt, planera in minst två dagar om du tänker åka hit. På kvällen såg vi Curitiba slå Flamengos med 5-0, inklusive en av de svettigaste frisparkar jag sett. Skytten la upp bollen tre, fyra meter utanför straffområdet och Flamengos målvakt dirigerade samtliga lagkamrater till att ställa sig i en mur. Själv stod han ungefär 1,5 meter från sitt hörn. I vanliga fall brukar skytten försöka skruva bollen över muren men inte här. Han slog en stenhård boll rakt upp i krysset i målvaktens hörn, målvakten han flytta sig två decimeter innan det small till.

Precis som i Australien och Nya Zeeland har de kulturella aftnar för turisterna där man får se lokalbefolkningen uppträda samt äta typisk mat. Tänk dej detta i Sverige; man hämtar en busslast amerikanska Raddisson-turister och kör dem till, säg Skene. Där får de se lokalbefolkningen framföra lite buskis alt. spela på ”roliga” instrument som såg och tvättbräda. Till det serveras de plankstek med tre olika sorters såser.

Dagen därpå besökte vi världens största hydroelektriska dam, Itaipu, på gränsen mellan Paraguay och Brasilien. Vattenkraften räcker till hela Paraguays elbehov och 25% av Brasiliens. Betongen som användes skulle räcka till en motorväg från Moskva till Portugal, eller till 210 exemplar av Maracanastadion. Vi tog lokalbussen de 15 kilometrarna och man kan väl sammanfatta det med att det var mycket betong. Tyvärr fick man inte se turbinerna. Vi avslutade med det ambitiösa och sevärda museet. Ironiskt nog så hade de strömavbrott så det var kolsvart i montrarna.

2003-08-16_12.13.44

Lämnade Iguacu med en nattbuss mot Curutiba, bra standard och mer sansade busschaufförer än i Sverige. På morgonen tog vi oss varsin cafezinho och satte oss på djungeltåget mot Atlanten. Tågresan mellan Curutiba och Paranagua faller 900 meter på sex mil och tar passagerarna över 67 broar, genom nio tunnlar och rakt igenom djungeln.

2003-08-12_09.55.28

Vi hade bestämt oss för att vila upp oss på Ilha do Mel, en konstigt formad ö en tvåtimmars båttur från Paranagua. En österrikare, Tobias, gjorde oss sällskap. Dagarna på ön bestod av att vandra, dricka öl, spela kort och äta friterad fisk. Här finns ett fyrtorn och ett gammalt portugisiskt fort från 1700-talet. Och max 15 turister. Under en vandring längs stranden stötte vi på en gammal gumma och frågade om hon kunde göra caipirinas åt oss. Hon frågade oss något och vi sa ”si” utan att veta varför. Efter en stund kom hon tillbaka med stora dricksglas. Minst 15 cl alkohol per person, Sandra blev smålullig.

2003-08-13_11.57.02

I morse tog vi färja och buss tillbaka till Curitiba, sa adjö till österrikaren och shoppade fotbollströjor. Imorgon åker vi till Rio med nattbussen.

Fatal error: Allowed memory size of 536870912 bytes exhausted (tried to allocate 2097151 bytes) in /storage/content/72/143672/attresa.nu/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1712