Sidmeny
Kategorimeny

Publicerad av den 3 maj, 2013 i Storbritannien | 10 kommentarer

Skottland: MTB i Glentress, Isle of Skye och Laggan Wolftrax

Tröttnat på skogarna hemma i Sverige? Ta dig över Nordsjön för en skön blandning av single track, maskinbyggda leder och rena vildmarksturer. Du kommer inte att bli besviken.

Synen på hur skogar skall användas är helt olika i Sverige och Storbritannien. I Sverige, som har gott om skog, finns inga renodlade mountainbike-områden för cross country-körning. Istället är det själv är bäste dräng som gäller och det är viktigare att skogen bevaras än att den används av medborgarna.

I Skottland, som har betydligt mindre skog än Sverige, är det tvärtom. Där är det fokus på att skogarna skall användas och således har statliga skogsvårdsstyrelsen bekostat maskinbyggda leder på flera olika ställen. Tillgängligheten för intresserade, och halvintresserade, att cykla mountainbike är alltså mycket högre här än i Sverige som har mycket mer skog.

Nåväl, vi var fem cyklister som gav oss iväg på en fyradagarstur runt första maj, Jonas, Anders, Ove, Martin och undertecknad. Efter livligt debatterande i Facebookgruppen som planerade resan kom vi fram till att vi ville ha olika typer av åkning. En dag på maskinbyggda spår i Glentress, en långtur i vildmarken på Isle of Skye samt en lite med downhillbetonad dag i Laggan Wolftrax.

Tre av oss hade med sig egna cyklar i mjuka cykelväskor. Det funkade bra men ett hett tips är att skruva av växelörat inför flygresan. Och att vira in bakväxeln i en handduk eller liknande. 300:- tog Norwegian för att frakta cykeln och du måste ringa innan för att boka plats åt den.

Ove hade fixat en perfekt skåpbil för vårt ändamål. Den hade plats för vår packning och cyklar, var insynsskyddad och hade fem passagerarplatser. Första stopp, Glentress vid Peebles, en knapp timme från Edinburgh.

2012-04-28_14.14.11

Boendet var så engelskt det kunde bli i vårt pensionat med kondensimma på insidan av fönstrena, ägg, bacon, bönor och toast till frukost samt en dam i 80-årsåldern som värd.

2012-04-28_08.06.08

2012-04-28_08.33.50

Glentress är kanske den mest kända cykelparken i Skottland med ett antal leder i alla svårighetsnivåer samt en freeride park. Vi spenderade fyra-fem timmar mestadels på Glentress Red Route med några avstickare till Black Route och Blue Route. Cyklingen är varierande med hyfsat stor höjdstigning per kilometer. Uppförsbackarna har de löst föredömligt med serpentinleder som till och med innehåller hopp (!) så att man inte skall bli uttråkad.

Glentress trail map

2012-04-28_10.54.29

Cyklisterna här är av alla släkten, från femåriga kids med dirt bikes till överviktiga 50-åriga märkesbögar i lycra. Och så vi någonstans mittemellan. Prylkåta ingenjörer i 34-40-årsåldern. Lederna är bra dränerade men det är självklart roligare att vara här när det är torrt än när det regnat.

2012-04-28_11.29.35

Vi lämnade Glentress med ett stort flinande leende och begav oss upp mot nordvästra Skottland i vår skåpbil, som vi misstänkte hade använts för liktransporter. Trist i början men ju längre vi kom från civilisationen, desto vackrare blev landsskapet. Vi svängde förbi Dalwhinnie (vi är ju ingenjörer) men destilleriet var tyvärr stängt denna helgdag.

2012-04-28_16.09.50

Isle Of Skye är en glest befolkad ö i de inre hebriderna. Ön fick sannolikt sitt namn av vikingarna som tyckte att ön jämt var täckt av dimma. Vi var förvarnade om det instabila vädret men vädret var på vår sida – molnfritt under hela vistelsen.

Ove hade fixat ett perfekt boende bara några meter från vattnet på Sconser Lodge. Det familjeägda hotellet erbjöd en vass kvällsmeny och valet föll på vinångade musslor och ett par handcrafted ales från det lokala bryggeriet. Uppladdningen kunde inte varit mycket bättre, men våra värdar tyckte vi var galna som skulle cykla till andra sidan ön och tillbaka – ”There is nothing to see there!”.

2012-04-28_19.29.39

Sligachan loop är en MTB-klassiker i Skottland. Rundan är 37 km lång och består till 75% av single track eller ingen track alls. Som du kan se på bilderna är naturen häpnadsväckande. Nästan ingen vegetation trots att vi bara befann oss några meter över havet.

2012-04-29_09.26.56

Vi utgick från vårt boende och fick börja med några kilometer asfalt för att värma upp. Efter det tog vi av söderut i en dal med sjöar och en stig som vi inte alltid kunde hitta. På andra sidan ön blev det några kilometer asfalt igen innan det var dags att bege sig norrut. Några sköna nedförslöpor blev det med vassa stenar vilket resulterade i ett par punkteringar.

2012-04-29_11.35.37

Sista biten in mot vackra Sligachan Hotel hade de byggt små avsatser vid varje fjällbäck. Kanterna var sylvassa vilket resulterade i ytterligare punkteringar. När rundan var slut var också sista extrainnerslangen slut.

Framme vid Sligachan Hotel fick vi varsin välförtjänt öl och hamburgare från pubmenyn.

2012-04-29_13.53.00

Dag tre hade vädret vänt och vi spenderade förmiddagen i Laggan Wolftrax. Även denna bike park ansvarar skogsvårdsstyrelsen för men denna är klart mindre än Glentress och är mer inriktad på downhill. Jonas hade tyvärr pajjat sin hyrcykels tubelessdäck så han fick istället agera chaufför för oss. Jag vet, det är MAMIL-varning på det, men vi fick alltså skjuts uppför för att sedan rulla nedför.

Lederna är mycket fina men vi hade lite otur med regnet. En del partier var riktigt hala och hönsnät på träspångar har inte kommit till Skottland än.

2012-04-30_09.47.26

laggan wolftrax trail map

Vi tog farväl av Laggan och avslutade med boende och restaurangutgång i Edinburgh. Trötta men grymt nöjda.