Sidmeny
Kategorimeny

Publicerad av den 18 juli, 2013 i Österrike | 4 kommentarer

Österrike: MTB i Saalbach-Hinterglemm, Leogang, Schladming och Wagrain

Då har vi kört igång vårt Europaäventyr 2013. Under fem och en halv vecka skall vi bila runt genom Europa med stopp i Österrike, Kroatien, Italien, Frankrike och Nederländerna. Häng med om du vill få lite inspiration om hur du själv kan sy ihop din semester, utan hjälp av charterbolagens säljare.

Reseplanering

Konceptet är att hyra stora hus med pool i en vecka. För att det skall funka ekonomiskt behöver man vara mellan tre och fem familjer, lite beroende på var man vill åka. Du behöver också vara ute i god tid för att få tag på de bästa husen, företrädesvis i januari-februari om du skall iväg till sommaren. Utbud och efterfråga varierar så klart men generellt är det svårast och dyrast att få tag på hus i Italien, följt av Frankrike. Hus i länder som Spanien, Portugal och Kroatien är klart billigare.

Vår erfarenhet är att det är enklast att administrera denna typ av resor med hjälp av Facebookgrupper. För att reka hus använder vi oss av förmedlingstjänster som Home Away, Owners’s Direct och Airbnb. Men de  mest prisvärda objekten brukar vara resultatet av att vanliga googlingar.

De allra flesta uthyrarna kräver en deposit på mellan 3 000 och 10 000 kronor. Något att fundera över när man bokar är det geografiska läget. Ett hus i den mer avlägsna delen av Toscana kan se fantastiskt ut på bilder men när det tar 45 minuter till närmsta motorväg förstår man snabbt att det inte kommer att bli särskilt många daytrips under veckan. En annan nackdel med att bo helt isolerat är att du inte har möjligheten att gå ut och äta på restaurang utan att ta bilen.

Om du är beroende av wifi kan det vara en bra idé att verifiera hastigheten innan du bokar. Många gånger har vi råkat ut för wifi som inte existerar och om de existerar så är de att likställa med ISDN-modem.

Göteborg – Wagrain

Kielfärjan

Tillsammans med familjen Oksvold tog vi Kielfärjan från Göteborg för att slippa 70 mil i bil med en åtta månaders bebis. Numera ligger fokus på att flytta passagerare från A till B mer än att erbjuda en kryssningsupplevelse. En bufférestaurang och en á la carte är vad som erbjuds i matväg och barernas utbud av dryck är  begränsat. Behållningen blev istället det grymma Göteborgsvädret, den liberala prissättningen på champagnen samt de väldigt närgångna måsarna.

Älvsborgsbron

Nürnberg

De 70 milen från Göteborg till Nürnberg avverkades med en medelhastighet av 96 km/h. Inte särskilt imponerande då hela biten kördes på autobahn. Anledningen är förstås semestertider i kombination med vägarbeten. Vi fastnade i åtminstone två längre köer och ett tjugotal vägarbeten innebar lägre hastighet.

Framme i Nürnberg bodde vi på Hotell Azimut, ett stenkast från stadens borg.

Här mötte vi upp familjen Aggfelt med resesällskap som var på väg mot sin semester i Italien. Då vi bara skulle vara en natt i Tyskland på vår semester bestämnde vi oss för att gå all in på tysk mat och dryck. Det fick bli Hausbrauerei Altstadthof i den gamla stadskärnan. Detta mikrobryggeri har en traditionell biergarten och en lika traditionell meny av mat och dryck. Vi slog till på en ölprovarbricka med fyra olika öl och någon typ av fruktdestillat. Mätta blev vi på schnitzel och diverse korvrätter. Ölen var tyvärr en besvikelse med tre anomyma brygder och en bättre schwarzbier.

Ölprovning

Dagen därpå tog vi oss från Nürnberg till Wagrain, en timme söder om Salzburg. Under ett pitstop i Ingolstadt, där vi hälsade på gamla kompisarna Daniel och Maria, studerade vi trafiksituationen runt München noggrant. Google Maps visade trafikköer i realtid så vi bestämde oss för två mindre omvägar för att köra runt de värsta köerna. Ett klokt val, visade det sig.

I Wagrain hyrde vi ett riktigt lyxhus tillsammans med familjerna Oksvold, Martner, Lindqvist samt en femtedel av familjen Hansson/Ehrencrona. Huset var fantastiskt med nio fyrbäddsrum med egna toaletter, terass, gigantiskt kök och en uppvärmd pool som delas med ytterligare tre hus. Till standardutrustningen hörde Playstation 3, espressomaskin, vinkyl och fatölsdispenser.

MTB i Saalbach-Hinterglemm och Leogang

Visa av tidigare semestrar tog vi tag i aktiviteter redan dag ett. Första dagen blir annars lätt en slappardag då man inte gör någonting alls för att senare under veckan inse att man inte har tid att göra allting man vill. Vi bestämde oss för att avverka The Big 5 Challenge, en MTB-tur där man tar fem olika kabinbanor upp till fem toppar för att sedan cykla ner till dalen. Totalt är rundan sex mil och man avverkar 5 000 meters fallhöjd nedför och 1 000 meter uppåt.

Vi hade inte förbokat några cyklar men det gick smärtfritt att få tag i åtminstone fyra bra AM-cyklar. För det är en dubbeldämpad AM-cykel som passar bäst för denna heldagstur.

Vi var fem pappor som fått ledigt från våra fruar och barn får att ta oss an denna utmaning. Alla var någorlunda vältränade och hade bra cykelvana sedan tidigare. Det skulle behövas då banan var klart jobbigare än vad vi förväntade.

Big 5 challenge MTB

Det finns lite olika varianter att avverka de fem topparna men om du vill starta och sluta på samma ställe så måste du ställa bilen i Saalbach. Vi tog därför Kohlmaisbahn från Saalbach för att åka ned till Leogang. Vi som hade förväntat oss nedförsbackar fick börja med en halvtimmes singletrack svagt uppför men med mycket stort inslag av friliggande rötter. Det var kort sagt en mycket teknisk start.

Big 5

Skyltningen av Big 5-trailsen var under all kritik så det är en bra idé att ta med sig någon typ av karta. Vi gjorde misstaget att följa efter ett par tyskar som cyklade uppför Großer Asitz då man istället skulle cykla söder om toppen. När vi kom ner till mittenstationen av Asitzbahn fick vi valet att cykla grusväg (den röda linjen på kartan) eller att ta sig an en av downhillbanorna i Bikepark Leogang. Tre av oss valde det senare alternativet och det gick helt ok med bättre AM-cykar. En hel del brake bumps, dock.

MTB

Vi tog ett snabbt dricka/chokladstopp i Leogang och fortsatte upp till toppen med Asitzbahn. Härifrån tog vi leden ner mot Saalbach och valde den lite mer tekniska blåa varianten istället för den enformiga grusvägen. Detta rekommenderas starkt.

Tillbaka i Saalbach byte vi berg och tog Schattberg X-press upp till Schattberg. Uppe på toppen tog vi lunch, dvs. kött, potatis och öl. Då inga fruar var med och toppstugan erbjöd wifi var det fritt fram att posta bilder på Instagram och Facebook utan att någon klagade. Lyx!

Från Schattberg ned till Hinterglemm bjöds vi på en hyfsat teknisk singletrack och en förrädisk bäck. Strax efter att vi cyklade slalom mellan kossor skulle vi ta oss över en fjällbäck i hög fart. Det slutade med punkteringar för både Anders och Jonas då en vass sten låg gömd i vattnet. Som tur var hittade Anders en privatperson på det närliggande gasthauset som sålde sin innerslang för 10 euro. En slang hade vi med oss.

Saalbach

Nere i Hinterglemm tog vi Zwölferkogelbahn och gick av vid mittstationen. Vi hade nu ungefär tjugo minuter på oss att ta oss nedför berget och bort till Reiterkogelbahn innan den liften stängde klockan 16.30. Det blev därför ett åk utan stopp ned till dalen på en ren downhillbana med berms, hopp och ett par wallrides. Mycket fin åkning!

Vi fixade att ta oss till sista liften med en marginal på fem minuter. Den sista banan påminde mycket om den vi precis åkt och dessa två var de klart roligaste under dagen.

Sammanfattningsvis en härlig tur där det gäller att ha med sig en karta och inte ta för långa stopp om du skall hinna med alla fem topparna.

Downhill i Schladming/Planai

Dag två var det fruarnas tur att cykla medan vi andra tog barnen på vandring eller höghöjdsbana. Tjejerna, som var helt gröna på downhill, hade en uppskattad halvdag i backarna tillsammans med en guide. Bikepark Planai är ganska begränsad med endast en lift och en handfull banor, men fallhöjden är imponerande 1 000 meter.

Downhill

Även vandringen runt Planai var fin men det var lite pensionärsbussutflykt över det hela. Jonas, som gick höghöjdsbanan med två av sina barn, tyckte att den var mycket bra. Det finns även en helt ok lekplats för yngre barn vid toppstationen.

Planai vandring

Familje-MTB i Wagrain

Efter två separata dagar tyckte vi att det var dags en gemensam familjeutflykt. Anders rekade och vi kom fram till att dagen skulle bestå av en gemensam familje-MTB-tur från mittstationen av bergbanan Mozartexpress. För vår del innebar det en tung, sexväxlad 20″ MTB till Audrey (sju år), en lite lättare sjuväxlad 20″ MTB till Jarvis (fem år), hardtails till de vuxna och Dexter (åtta månader) i ryggsele på undertecknad.

Tyvärr visade det sig att de första sju-åtta kilometrarna var svagt uppför vilket inte föll i god jord hos kidsen. Det blev mycket peppande och löften om stora glassar vid målgång. Och mycket riktigt blev det gigantiska Banana split nere i Wagrain.

Wagrain MTB

Fatal error: Out of memory (allocated 160169984) (tried to allocate 128 bytes) in /storage/content/72/143672/attresa.nu/public_html/wp-includes/cache.php on line 621